Santiago de Compostella

20 september 2019 - Portosín, Spanje

Je vertrekt uit Nederland het avontuur tegemoet,een onbekende wereld in.Je volgt diverse fietsroutes,doorkruist diverse landen met verschillende gewoontes,regels en de  onzichtbare afspraken die in de kern van de bewoners verborgen zijn en niet aan de oppervlakte zichtbaar.Denk maar bijvoorbeeld in  Nederland aan onze stilzwijgende voor een buitenstaander niet zichtbare afspraak dat we rond 18.00 uur aan tafel schuiven en het niet gebruikelijk is om dan gestoord te worden laat staan gezellig naar binnen te lopen een bord te pakken, aan te schuiven en mee te eten.Dan mogelijk begrijp je dat na meer dan 5000 km fietsen,rond de 100 verschillende kampeerplekken,diverse landen met in iedere provincie weer een eigen cultuur en diverse fietsroutes met als laatste de Jacobsroute met als eindbestemming Santiago de Compostella Compestela iets met je doet.

En dat ligt niet aan de christelijke en goddelijke bestemming van deze pelgrimsroute die als duizenden jaren bestaat.Het ligt niet aan de bestemming en de aankomst in een groot heiligdom waarop alles is gericht om je te bezinnen en het goddelijk te ervaren als het hoogst haalbare.Integendeel!!!! Mocht je nog in de illusie leven dat een pelgimtocht naar Santiago een eenzame ontdekkingstocht is van de innerlijke ziel en de Here Gods dan moeten we je teleurstellen.We zagen de pelgrims achter elkaar aanzeulen bepakt met rugzak of lichtgewicht omdat de reisorganisatie het transport ervan regelt en soms bijna filevorming op bepaalde trajecten van Caminogangers,De "geuzennaam" die je jezelf mag aanmeten als je je over het uitgestippelde zeer goed bewegwijzerde pad begeeft.Om de kilometer een Auberge,vroeger een kaal vertrek in klooster of schuur maar nu uitgerust met indien gewenst een privekamer,ontbijt,een 3 gangen menu,en bier en wijn in overvloed.In 1978 waren er 5 geregistreerde pelgrims.Nu 2019 zijn er rond de 380.000 dus is het big business  !Wij als fietsers  gedroegen ons niet anders dan de wandelende pelgrim met het enige verschil dat we de verharde weg zoveel mogelijk verkozen en trouw bleven aan ons tentje.Wij haalden ook geen stempels op in een boekje waarmee je op het eind een "diploma" kon halen als bewijs dat je de pelgrimage had afgelegd.De wandelaar en fietser verschillen teveel en gedogen elkaar net;Langzaam tegen snel,sportwagen tegen Trabant.Verschil van mentaliteit vergelijkbaar  tussen de bewoners  van Oost- en West Berlijn.Ons beiden bekroop het gevoel van een mierenhoop,allemaal in een lange gezamenlijk stroom aangezogen als door een enorme magneet waar we in het hart van de uiteindelijke kern onze dorst konden gaan lessen wat die ook mocht zijn; verdriet, goddelijke omarming,liefde,verlossing van geestelijke -of lichamelijke pijn,vrijbrief naar het hiernamaals,eenzaamheid of de onvermijdelijke  dood.

Maar voor een ieder op zoek naar dagelijks contact en iedere dag gevuld met vele ontmoetingen met mensen van allerlei pluimage en achtergronden dan is dit de ultieme tocht.Je zal zeker gelijkgestemden ontmoeten en we hebben er zeker een aantal zien lopen met de vlinderlichtheid van een pril verliefd stelletje .Ben je alleen en eenzaam dan zeker doen, deze tocht is een geweldig en zeer betaalbaar voor elk budget toereikend medicijn;Je slaapt voor tussen de 5-10 euro of buiten voor niets.Je eet 3 gangen voor een tientje en je dagrantsoen is voor 5 euro geregeld. Doe er vijf bij en je slaapt heerlijk in met een paar glazen wijn in buik.😉Ook wij waren bij aankomst in Compostella  een paar dagen onthand want een eindroute was bereikt en er moest een nieuwe koers gekozen worden;Via Sevilla? Via Porto? Kust van Galicia? Naar Algarve?etc.Spanning,ontlading,ruzie en uiteindelijk weer samen verder met een fris doel voor ogen!Het hoort  erbij ,zoals bij ons allemaal!!!👍😁veel liefs Abner en Sandra

1. Dinette:
    20 september 2019
    We genieten van jullie leuke verhalen en mooie foto's.
  2. 'm verstraeten:
    21 september 2019
    Wat een goed verhaal weer! 😊 En jullie zien er goed uit ☺️
  3. Tanja:
    23 september 2019
    Lieve Abner en Sandra, Wat weten jullie jullie reis toch mooi te omschrijven. Het is een genot om het te lezen en met jullie mee te leven. Ik heb bewondering voor het volgen van jullie droom en jullie doorzettingsvermogen. Natuurlijk kom je jezelf en elkaar soms tegen maar het belangrijkste is dat je de weg terug naar elkaar weer vindt en elkaar weer verbind. Nogmaals Bedankt dat ik op deze manier mee mag genieten van jullie prachtige droom.
  4. Petra Baar van:
    23 september 2019
    Mij benieuwen wat de nieuwe bestemming is geworden.
    Tot nu toe gaat het allemaal erg goed ( dat wat ik zie dan ) .
    Heel veel plezier verder!
  5. Caat:
    29 september 2019
    Hey luitjes
    Weer fantastisch beschreven ! Je zou een boek moeten schrijven !
    Dikke kus van ons
  6. Liane:
    5 oktober 2019
    Nou ik sluit me volledig aan bij bovenstaande reacties, dikke kus xxx