Keuzes

10 oktober 2019 - Porto, Portugal

Wat nu?

Nemen we De Zilverroute, die je door het prachtige rostgebergte via het binnenland naar Sevilla voert? De Velo 1,een internationale route tot ver in Portugal? De pelgrimsroute via TUI of juist de pelgrimage via de kust door Galicia en  met een pontje de rivier oversteken om met het zand tussen onze tenen de eerste kennismaking te hebben met de Portugese kust en een nieuw land?

We zitten voor het eerst verankerd in besluitloosheid ,apathisch voor ons uit te staren in onze tent op de Camping de Compostella,aan de uiteinden en industriële  rafelranden van de stad van Santiago.We zitten gevangen in een te groot aanbod van nieuwe wegen en avonturen.Vastgelopen door een te uitgebreid palet van mogelijkheden,een onverwachtse en bizarre tegenstelling.

DE directe omgeving van de campingplek wordt gedomineerd door prachtige majesteuze eucalyptusbomen die een heerlijke geur verspreiden die direct een associatie oproept en me terugvoert naar mijn jeugd.De voetbalkleedkamer waar tijdens de winter  we voor de wedstrijd onze benen insmeerden met groene eucalyptus massageolie om  bij een buitentemperatuur van slechts enkele graden boven nul  de spieren te verwarmen en de kou in een korte broek te trotseren.Maar deze geur brengt nu geen verlichting ,Integendeel de enorme schaduwen die de woudreuzen over ons laten vallen versterken alleen maar het gevoel van machteloosheid en somberheid.We kunnen simpelweg geen keuze te maken.

Kop koffie,wat lekkers erbij wat nooit moeilijk is in Spanje,wandeling in de zon,slenteren door de binnenstad en later in de dag het internet op om de voor en tegens aftewegen.

"Ladies an gentleman we got a winner!!!!".                                   De keuze is gevallen op de pelgrimsroute langs de kust van Gallicia langs Vigo vervolgens naar Portugal.We kunnen daar nog redelijk terecht met een tentje op wat campings,we zijn allebei gek van de kust en weer eens fietsen zonder veel klimmen is ook wel weer eens lekker!                                           De geur van eucalyptus dringt weer als zoete parfum door in onze zintuigen.

Deze route hebben we inmiddels volbracht en zijn in Porto gearriveerd.Terugkijkend op;

een geweldige mooie fietstocht lang grillige rotspartijen en stranden van klein tot oneindig. (Wil je een keer naar de Spaanse kust zak dan  eens af vanaf Vigo!)

Geweldige ontmoetingen in het kleine vissersdorp Portosin waar we voor vijf dagen ,om het slechte weer te ontvluchten,een kleine woonruimte hadden gehuurd  in een oude conservenfabriek.Waar we het leven van alle dag konden aanschouwen op het dorpsplein.Waar we vrienden maakten ons op de zondagwandeling meenamen en ons een Paella bij hun thuis aanboden.

Op het vertoon van je Pelgrimspaspoort een bed in de primitieve slaapzaal in de monastry gelegen naast de kerk voor slechts 6 euro en bij het ontwaken in de verte de klanken van kerkelijk gezang en gebed.

Een Airbnb in een stapelbedje bij een jonge Galliër die zo naast zijn muziek en kunstenaarsschap nog iets kan bijverdienen.

Prachtige fietstochten door idyllische vissersdorpjes maar ook badplaatsen voor de nieuwe rijken.Lange wandelingen over zo goed als verlaten stranden en duinen.

En een enorme hoeveelheid kerken in alle soorten en maten.Met in Porto het neusje van de zalm met prachtige mozaïeken van Delftblauwe tegeltjes.Moet eigenlijk zeggen Portugese tegeltjes want zij waren de Hollanders voor in de handel met Azië.

En in Porto onze eerste Warmshowers.Een organisatie waar fietsers elkaar de mogelijkheid aanbieden om bij ze te verblijven. Variërend van een plek voor je luchtbedje,tent in de tuin,sofa,eigen slaapkamer,gebruik van keuken en natuurlijk allemaal een warme douche.                                                               Onze eerste ervaringen was meer een KOUDE douche.Je kan mensen mailen dat je wilt komen en op de eerste 9 berichten naar verschillende Warmshowers members hebben we nooit een antwoord ontvangen,gewoon geen bericht.En dat is vervelend als je bezig bent je slaapplaats voor de nacht te organiseren .Gelukkig kregen we in Porto wel antwoord van Rafael.Een geweldig ontvangt in een mooi appartement,mochten alles vrij gebruiken en nog een wandeling door de stad met Rafael als gids. Wat wij doen is peanuts vergeleken bij Rafael.Hij is van Portugal naar China gefietst. Wij denken er over na..

Tot zover.Zie de fotos en video's voor een impressie.(zetten we er vandaag nog op)Liefs Abner Sandra

1. Petra Baar van:
    13 oktober 2019