Lagos

28 november 2019 - Lagos, Portugal

Toen we een halfjaar geleden uit Limmen vertrokken hadden we Lagos in de Algarve als eerste eindbestemming in onze gedachte, en nu is het einddoel de realiteit geworden,we zijn er aangekomen.De laatste paar honderd kilometers waren uiteindelijk de lastigste van de gehele reis en een uitdaging voor ons en de Giantbikes;
Slechte wegen(aantal keren zo slecht dat de spaken braken )of het ontbreken van een weg, het eindigen op een doodlopend pad boven op een klif met als enige uitweg een duizelingwekkende afgrond. Onverharde paden vol kuilen,keien,geulen,los gesteente en enorme stijgingspercentages die ons toch nog na ruim 6000 km dwongen te voet verder te gaan en wat iedere pendaalridder het meeste verafschuwt ;de fietsen omhoog te moeten duwen.

Het weer werd kouder en slechter, overnachtingen onderweg schaarser en de dagen korter. En dan nog het verkeer....
Al vanaf Spanje werden we door diverse mensen gewaarschuwd dat de portugezen niet de beste chauffeurs zijn. Ach, dachten wij dat zal wel loslopen,met een korreltje zout nemen.Dom,dom,dom.Alles wat jezelf hebt geleerd tijdens je rijlessen wat je NIET moet of mocht doen op de openbare weg wordt hier juist in praktijk gebracht.

We vragen ons nu af je hoe je hier een rijbewijs kan verkrijgen; Bij geboorte? Na het volbrengen van een 2 kilometer wandeltocht? Bij de aankoop van10 pakken wasmiddel? Als bonus NA de aanschaf van een auto? Waarschijnlijk toch in eerste instantie door het gebruik maken van een lesauto,het valt toch onder EU regelgeving.We hebben sporadisch een aantal auto's gezien met een L bordje op dak. Al zou de L ook kunnen staan voor het portugese woord; LAUDIDAJOA  of wel in goed nederlands GESLAAGD!

Waarschijnlijk bemachtig je het rijbewijs na een ritje in een leswagen maar dan wel NAAST de rij-instructeur op de passagiersstoel. Bij het instappen, je hebt de deur nog niet dichtgetrokken,word je overladen met complimenten door de achter het stuur zittende instructeur.Hij hemelt je ongekende rijkwaliteiten toe( je hebt nog nooit een stuur in je handen gehad) en feliciteert je met het behalen van het fel begeerde papiertje.

Vervolgens vraagt geeft hij vol gas naar het eerstvolgende café om dit heugelijke feit met je te vieren.Het is inmiddels 10 uur in de ochtend als jullie gezamenlijk het  eerste biertje naar binnen werken.Eigenlijk iets wat laat naar portugese begrippen,wij zien ze veel vroeger al aan de alcoholische versnapering zitten. Na een een biertje of vijf rijdt de instructeur met je naar een andere uitspanning want er is hard genoeg gewerkt; tijd voor ontspanning en de lunch met natuurlijk nog enkele gele rakkers en als afsluiting een borreltje bij de koffie.

Het wettelijk toegestaande promilage is 0% maar daar is geen handhaven aan. Dan moet bijna ieder bestuurder van de weg worden gehaald en vervolgens het rijbewijs worden ingenomen.En die actie zou zeer onverstandig zijn want dan is de gedupeerde automobilist genoodzaakt een nieuw rijbewijs te bemachtigen en begint de ellende van voren af aan; je stapt in een leswagen trek de deur dicht en.....
Het mag duidelijk zijn dat het rijden met een fiets op een doorgaande weg in de Algarve veel emoties oproept maar dat de(glim)lach daarin ontbreekt. Helaas zijn er alleen alternatieve wegen als je reist met een mountainbike.

Maar na duizenden kilometers op prachtige routes raak je natuurlijk ook decadent verwend en is het fietsen op een vluchtstrook langs de grote weg met voorbijrazend verkeer een marteling voor al je zintuigen en je gemoedstoestand.

We hebben onze intrek genomen in een mooie kamer in een guesthouse in Lagos waar we tot de eerste week van januari 2020 zullen verblijven. Iris is inmiddels bij ons op bezoek geweest en heerlijk kunnen bijtanken en genieten, lunchen, uit eten, strand. En we kijken uit naar Ton en Linda die ons ook komen opzoeken voor een week halverwege december. Het is hier prachtig wandelen langs mooie kliffen en baaien.Lagos zelf heeft een leuk oud centrum met straatjes als een doolhof.Het is nu laagseizoen en vrij rustig maar de bevolking en de Portugese leefstijl is duidelijk naar de achtergrond verdrongen.

In het hoogseizoen nemen toeristen uit alle streken tot aan Canada en Korea toe het dorp in bezit.En nu doen wij het samen met de grote aantallen Engelse en Duitse pensionados die hier in de winter neerstrijken in veelal eigen woningen om de winter in eigen land te ontvluchten.En op één van de 30 golfbanen in Zuid Portugal een balletje slaan om de dag een invulling te geven.De illusie die we hadden dat het in de Algarve misschien mogelijk een voordelig kluspand te kopen ligt héél ver achter ons.

De fietsen zijn glimmend gepoetst en extra verwend met hoge kwaliteit smeermiddelen op de essentiële delen.Om jaloers op te zijn,wie wil niet zo in de watten gelegd worden. Beschermd onder een waterdichte overkapping staan ze gelaten af te wachten wat de volgende bestemming zal zijn.

De periode dat ze van stal mogen zal in het voorjaar zijn, dat is wat vast staat, maar welke route we gaan nemen staat in de lichtste versnelling, in welk verzet we uiteindelijk zullen gaan fietsen en welke landen we willen bezoeken is iets wat we in de maand december gaan uitwerken en voorbereiden.

Ons idee bij vertrek uit Nederland om in de Algarve tot het voorjaar te overwinteren blijkt in de praktijk niet te passen bij wie wij zijn. We hebben aan 2 maanden "dalen" op 1 plek meer dan voldoende. We willen graag weer op weg zijn naar onbekende oorden en nieuwe uitdagingen en ontdekkingen.Een belangrijke factor is dat we zuidelijk moeten blijven om de winter te overbruggen.( Heel erg om de winter te "moeten"overbruggen,ik zal straks een foto sturen van waar ik nu de blog zit te typen😉.)

Wat waren de opties waar we aan dachten vanaf half januari.
Fietsen in de Algarve maar dat is slechts een actie voor enkele dagen en niet echt interessant,We hebben het land al redelijk qua kustgebieden gezien.
Uitwijken naar Kaapverdie of Canarische eilanden maar dan zaten we weer lang op een betrekkelijk klein gebied en hoge transportkosten.
Beste optie is Afrika via Marokko maar niet echt een fietsland en Sandra weigert in een lange broek te gaan fietsen.

Al vrij snel hadden we onze keuze gemaakt.De fietsen blijven op stal en wij vliegen met een rugzak naar een bestemming waar we graag naar toe willen en waar het dan het juiste seizoen voor backpacken is: Vietnam en Laos. De tickets zijn al geregeld. Mogelijk regelen we daar fietsen, scooter of gewoon openbaar vervoer wat wij als meest efficiënt en mogelijk ervaren in deze landen.
We vertrekken half januari 2020 en komen half april naar Nederland. Zullen dan een aantal weken onderhoud aan ons huisje in Limmen besteden en vertrekken daarna met de geur van het voorjaar op de fiets naar een nieuwe bestemming.......

The World Is My Oyster ! F.G.T. Hollywood

1. Caat:
    30 november 2019
    Heerlijk weer geschreven Abner ! Snap wel dat jullie verder willen ! Gogogo nieuwe plekken zien ! Fijn dat Iris er even was ! Mooie foto’s hoor jaloers makend !
    Dikke kus Caat en Arjen
  2. Petra Baar van:
    30 november 2019
    Ik begrijp dat jullie lekker aan het genieten zijn, volhouden! Hier vriest het een beetje. Wie weet sta ik op de schaats in Januarie en jullie in Vietnam, korte broek? Dus ... alle partijen genieten er weer van! Ieder op zijn manier! Helemaal goed. Fijn dat je dit wil delen met mij. Groetjes, Petra.
  3. 'm verstraeten:
    1 december 2019
    Blijft leuk die stukjes lezen,! 🎉🎉
    Liefs van ons allen
  4. Wilma:
    5 december 2019
    Nou dan zal ik ook eens laten weten, dat we echt wel naar jullie reisverhalen en foto's en video's kijken. Leuk hoor allemaal.
  5. Henk:
    6 december 2019
    Hoi Abner en Sandra, goed om te horen dat jullie het zuidelijke puntje van Portugal gebruiken om te overwinteren in de korte broek :). En daarna lekker backpacken naar Azië. Doen jullie goed. Veel plezier met elkaar en zorg ook goed voor elkaar. Veel liefs Henk en Aartje
  6. Irma:
    8 januari 2020
    Wat weer een geweldig verslag! En de foto's wederom prachtig!
    Wat een geweldige avonturen en het enthousiasme straalt er van af.... super weer om zo op de hoogte te blijven. Veel liefs van irma
  7. Margot:
    13 januari 2020
    Prachtig verslag,mooi leven! Altijd welkom voor een borrel als jullie in de buurt zijn. Liefs