Daar zijn ze weer!

17 maart 2020 - Limmen, Nederland

Zaterdagochtend,de telefoon van Sandra trilt op het nachtkastje naast mijn hoofd.Ik rek mij uit en kijk om mij heen en weet weerwaar ik ben.We zijn net twee dagen in Vientiane de hoofdstad van Laos.Het is 7.30 uur op het display,een blauw icoontje geeft een binnenkomend bericht aan.Ze opent het en vanaf dat moment zitten we in een rollercoaster die 48 gaat duren voordat hij uitgeraasd is.Buitenlandse Zaken meldt in de app dat vanaf a.s zondag Vietnam op slot gaat en er geen reizigers uit de Schengerlanden welkom zijn.Ook wij niet met ons ticket voor de terugvlucht over drie weken vanaf Saigon.Vandaag kunnen we nog wel over de Vietnamese grens komen. Opstaan,ontbijtje,internet afspeuren en daar dient zich de optie aan om voor Euro 60 p.p naar Bangkok in Thailand te vliegen,vandaar is het mogelijk naar Saigon te komen.Inpakken,taxi en om 11.30 uur stijgen we door het wolkendek omhoog naar een Coronavrije buitenwereld. Geland in Bangkok, nemen rustig de tijd op de airport om te overleggen.Vliegen we naar Vietnam,blijven we in Thailand? Hoe gaat dit zich verder ontwikkelen?zijn er straks wel vluchten als we koorts mochten krijgen zitten we dan vast en in guarantaine? We zijn een geweldig en sterk team op moeilijke momenten ,dat hebben we het afgelopen jaar al diverse keren mogen ervaren. We belichten het van diverse kanten en nemen eensgezind stappen en beslissen. Ook nu. We besluiten zonder twijfel naar Nederland te vertrekken nu het nog kan.We hebben twee maanden geweldig door Vietnam kunnen trekken.Kijk naar wat je hebt ,niet wat je mist.

In de wachtrij voor het ticketoffice van de Emirates,volgeboekt.Wachten voor het loket van Ethiad.Veel geroezemoes in de rij naast ons voor Quatar.Zichtbare stress op de gezichten,het zijn gestrande reizigers uit het voormalige Oostblok die geen vlucht naar huis kunnen verkrijgen. Ethiad heeft wel plek voor ons.We kunnen vanavond om 20.00 uur vertrekken via Abu Dabi naar Amsterdam.Totale reistijd 23 uur en 37 minuten.We boeken direct. Zaterdagochtend was het plan twee weken met een brommer door Laos te trekken. Zondagmiddag 13.30 uur lokale tijd staan we op Schiphol en worden opgevangen door Joyce, Iris en Maarten.

It is a mad World.

Enorme zin iedereen weer te zien maar voorlopig houden we in algemeen belang even afstand .We komen uit een risicogebied en denken aan een ieders gezondheid.Als we geen symptomen hebben gedurende komende week dan is het daarna oké wat ons betreft.Gezien de ontwikkelingen in Nederland is het dan nog afwachten of we allen nog naar buiten mogen.